ZAPIN PAT LIPAT





Zapin Pat Lipat merupakan sejenis zapin yang mula diperkenalkan di Parit Bugis, Muar, Johor dan kini telah berkembang hingga ke Parit Yusof Darat ( Mukim Sungai Balang).

Zapin Pat Lipat mula ditarikan oleh golongan imam selepas tamat bacaan tahlil pada majlis keramaian seperti majlis perkahwinan dan majlis berkhatan.




Zapin ini diperkembangkan oleh Tuan Imam Nasir bin Mahmud Sulaiman. Beliau merupakan seorang guru agama dan telah menurunkan ilmu Zapin Pat lipat ini kepada pewaris yang merupakan generasi ketiga mewarisi zapin tersebut. 

Setelah menyedari Zapin Pat Lipat kian dilupai, En Mohd Amir telah menubuhkan sebuah kumpulan yang diberi nama "Zapin Sri Serumpun"




Keistimewaan Zapin Pat Lipat
  • Dahulunya ditarikan dengan iringan lagu-lagu Arab seperti Sollu 'Alal Hadi Soffi, Ya Barqul Sami, Bad'ul Qidar dan Ya Naam Sidi.
  • Setelah zaman berubah, kini Zapin Pat Lipat turut ditarikan dengan lagu-lagu Melayu seperti:


Video di bawah menunjukkan pergerakkan bagi setiap ragam Zapin Pat Lipat

                                               


Video di bawah menunjukkan Pertandingan Zapin Peringkat Daerah Batu Pahat 2016 yang menggunakan gerakkan Zapin Pat Lipat. Dengan diiringi lagu Zapin Pekan, berlangkahkan Zapin Pat Lipat, tarian ini dilihat amatlah cantik ditarikan oleh penari lelaki dan wanita. Pola lantai yang menarik, koreografi yang bertenaga dan mantap ini dicantikkan dengan busananya yang menambat hati para penonton.






Rujukan: 

Puan Hanizah Binti Hayon, Jurulatih Tari, Bahagian Pembangunan Seni Budaya, Yayasan Warisan Johor.

Merujuk kepada Kumpulan Kebudayaan Seri Irwarna Tari, Batu Pahat, Johor.


https://www.youtube.com/watch?v=FF28U7Dq63U


Kredit: 

Muhammad Asyraf Bin Mohamad Nazri (2019).  Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa, Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan, Bahasa Melayu Ambilan Jun 2019.


No comments:

Post a Comment

SELAMAT DATANG KE DUNIA ZAPIN JOHOR

PENGENALAN TARIAN ZAPIN T arian zapin  (Zafn) yang bermaksud pergerakan kaki cepat mengikut pukulan  merupakan sejenis  tarian mas...