ZAPIN TANJUNG LABUH

    LATAR BELAKANG

PEWARIS ZAPIN TANJUNG LABUH: PUAN SALMAH BINTI AHMAD


PENERUS ZAPIN TANJUNG LABUH: CIK FAUZIAH BINTI SHAHADAN

SEJARAH ZAPIN TANJUNG LABUH

Zapin Tanjung Labuh berasal dari Kampung Tanjung Labuh, Batu Pahat, Johor. Zapin ini telah diwariskan kepada Puan Salmah Binti Ahmad yang menetap di kampung tersebut. Tarian ini sesuai ditarikan oleh penari wanita sahaja kerana kelembutan dan lenggok tarian yang begitu lemah gemalai.
Ragam tarinya yang berkisahkan liku-liku sungai yang mengalir memerlukan kelembutan bagai air sungai yang mengalir dalam tariannya. Oleh itu, lenggok Zapin Tanjung Labuh ini agak sukar untuk dikuasi.



KEISTIMEWAAN ZAPIN TANJUNG LABUH

Zapin ini mempunyai 4 ragam utama iaitu ragam satu (asas), ragam dua, ragam tiga dan ragam empat. Uniknya zapin ini adalah terletak pada kiraan 1 permulaan ragam. Hal ini kerana, setiap kiraan 1 pada setiap langkah perlu digantungkan kaki dengan halus dan lebih tertib. Langkah gantung itu adalah satu identiti pada Zapin Tanjung Labuh.








INFO TAMBAHAN

Walaubagaimana sekalipun, Zapin Tanjung Labuh ini sesuai ditarikan dengan Zapin Kores oleh penari lelaki. Hal ini kerana, ragam tarinya yang seakaan serupa dan kisah terciptanya zapin itu sendiri yang sememangnya sama. Tambahan pula, Kampung Tanjung Labuh dan Kampung Kores adalah berdekatan di dearah Batu Pahat. Perbezaan ketara yang terdapat di antara dua zapin ini ialah Zapin Tanjung Labuh hanya menggunakan 1 tangan denagn gerak tangan pada paras pinggang manakala bagi Zapin Kores pula pergerakkan tangan yang lebih tinggi pada paras bahu. Oleh itu, sememangnya elok untuk digabungkan tarian ini bersama.





 Berikut merupakan ragam 1 hingga 4 bagi Zapin Tanjung Labuh:



Berikut merupakan video gerakkan Zapin Tanjung Labuh yang telah mempunyai pola lantai, koreografi dan lagu yang tersendiri:

Rujukan: 
Puan Salmah Binti Ahmad, Pewaris Zapin Tanjung Labuh.



Kredit:


Syed Adil Bin Syed Abu Bakar(2019), Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa, Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan, Bahasa Melayu Ambilan Jun 2019.

No comments:

Post a Comment

SELAMAT DATANG KE DUNIA ZAPIN JOHOR

PENGENALAN TARIAN ZAPIN T arian zapin  (Zafn) yang bermaksud pergerakan kaki cepat mengikut pukulan  merupakan sejenis  tarian mas...