ZAPIN PADANG SARI

  Allahyarham Haji Saim Bin Ros


SEJARAH ZAPIN PADANG SARI

Allahyarham Haji Saim Bin Ros merupakan penerus kepada Zapin Padang Sari dan lahir di Kampung Parit Haji Rasul, Batu Pahat, Johor. Beliau telah menetap di Kampung Padang Sari, Batu Pahat, Johor dan Zapin Padang Sari ini juga telah berasal daripada Kampung Padang Sari, Batu Pahat Johor. Beliau telah mendapat bimbingan daripada 2 orang guru yang bernama Wak Muh Benjol dan Tuan Haji Surjat. 


KEISTIMEWAAN ZAPIN PADANG SARI

 Kebiasaanya pada zapin-zapin lain, kiraan 1 bagi permulaan kaki adalah pada " point " atau kaki pada fasa persedian. Tetapi untuk Zapin Padang Sari ini, kiraan 1 permulaan langkah kaki adalah kebelakang pada arah 45 darjah. Pergerakkan kaki tersebut adalah perbezaan ketara yang amat dikenali dalam Zapin Padang Sari. Selain itu, pegerakkan tangan yang menceduk pada kiraan 6 memberikan zapin ini lebih cantik dan beralun tariannya.


Tarian Zapin Padang Sari ini sesuai ditarikan oleh penari lelaki kerana geraknya yang mempunyai unsur bermain sewaktu ditarikan. Oleh itu, sekiranya penari lelaki sahajayang  menarikannya, unsur permainan dalam sebuah tarian itu akan hidup dan akan menjadikan penonton yang melihatnya terpesona dan kagum. Lagu-lagu yang sesuai diiringkan dengan Zapin Padang Sari ini ialah Habibilah, Alunan Zikir Ya Rabbi dan  Ya Rasullah.





Berikut merupakan ragam-ragam dalam Zapin Padang Sari:



INFO TAMBAHAN
Di Batu Pahat, terdapat sebuah kumpulan kesenian yang mengangkat Zapin Padang Sari dalam seni tarian ini. Kumpulan tersebut ialah Kumpulan Kesenian Seri Budaya Batu Pahat. Kumpulan ini seringkali membawa Zapin Padang Sari ini dalam pertandingan-pertandingan zapin yang diadakan. Dan yang lebih mengagumkan lagi mereka sering kali mendapat Johan dan Busana Terbaik dalam pertandingan-pertandinagn tersebut. Antaranya Festival Zapin Johor 2008 dan Festival Zapin Johor 2010. Dibawah ini saya sertakan sekali video oleh Kumpulan Kesenian Seri Budaya Batu Pahat sewaktu mendapat Johan dalam Festival Zapin Johor 2008.


Kumpulan Kesenian Seri Budaya, Batu Pahat



Video Festival Zapin Johor 2008 oleh Kumpulan Kesenian Seri Budaya, Batu Pahat.



Berikut merupakan video Zapin Padang Sari yang ditarikan oleh Allahyarham Haji Saim yang merupakan penerus zapini ini bersama dengan penari-penari dari Kumpulan Kesenian Seri Budaya Batu Pahat, Johor. Detik ini boleh dianggap detik yang bermakna kerana kesudian dan keinginan Allahyarham Haji Saim yang ingin menari sebagai pembukaan lagu.

Rujukan: 
Puan Hamidah Binti Ibrahim, Jurulatih Tari, Bahagian Pembangunan Seni Budaya, Yayasan Warisan Johor.

Siti Hawa Binti Ismail, Bekas Penari Kumpulan Kesenian Seri Budaya, Batu Pahat, JOHOR.


Kredit: 


Syed Adil Bin Syed Abu Bakar (2019), Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa, Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan, Bahasa Melayu Ambilan Jun 2019.

No comments:

Post a Comment

SELAMAT DATANG KE DUNIA ZAPIN JOHOR

PENGENALAN TARIAN ZAPIN T arian zapin  (Zafn) yang bermaksud pergerakan kaki cepat mengikut pukulan  merupakan sejenis  tarian mas...